
12  THE PHOENIX   MARCH 8, 2024

‘GRIPT’ GIFT  
TO EU RIGHT 
A SPAT between Gript correspondent 
Ben Scallan and Leo Varadkar at the end 
of a recent Government press conference 
led to a focus on 
Gript Media’s 
finances. Vlad had 
ignored a question 
shouted by 
Scallan as he was 
leaving and, when 
dismissing the 
latter’s righteous 
indignation on 
Highland Radio, 
in reference 
to Gript the 
Taoiseach said 
that “we don’t know how it’s funded”, 
adding that “they are not acting in good 
faith”. He continued: “It’s not based on 
informing their subscribers, if they even 
have any. There’s a political agenda.”

The Gript outrage machine then went into 
overdrive, with deputy editor Gary Kavanagh 
referencing donations and subscriptions in 
a series of tweets, while Scallan uploaded a 
10-minute video on the melodrama.

Aside from Varadkar’s comments, Gript’s 
finances are increasingly an issue. This is 
not only due to the upcoming libel trial by a 
man it falsely identified as the assailant in the 
Parnell Square stabbing of three children and 
their carer, but also because of the thousands 
of euros that Gript has spent in recent months 
taking out ads on Facebook, Instagram and 
Twitter appealing for subscribers. Ostensibly 
these are to fund Gript and emphasise 
its coverage of the pro-life movement, 
immigration, transgender issues etc.

This solicitation for funds might lead you 
to conclude that Gript is struggling but details 
of donations and contributions accepted by 
European political parties, recently published 
by the Authority for European Political 

Parties and European Political Foundations, 
tell a different story. In the financial year 
2023, it shows Gript Media Limited donated 
the maximum allowed – €18,000 – to the 
European Conservatives and Reformists Party 
(ECR). Interestingly, the Edmund Burke 
Institute, of which Kavanagh is a director, also 
donated €18,000 to the ECR in 2023.

The ECR, a European Parliament 
parliamentary party, consists of 68 MEPs from 
20 right-wing parties including VOX from 
Spain, Fratelli d’Italia, Sweden Democrats 
etc. There is obviously a clear ethical issue 
for a media company that is helping to fund 
the ECR and is writing frequently about its 
member parties and/or the politics of those 
parties. (See profile, John McGuirk, pp 14/15.)

BOG STANDARD ‘IRISH 
TIMES’ BEHAVIOUR
WHAT COMMONSENSE Irish Times 
media columnist Laura Slattery dispensed 
recently when deriding “everybody 
involved in RTÉ’s rolling crisis” as 
having “lost the plot”. According to 
Slattery, media minister Catherine Martin 
took the hump with RTÉ chair Siún 
Ní Raghallaigh because Martin didn’t 
know that RTÉ 
“followed the 
correct procedure 
– correct on paper 
and correct in 
principle – when 
it reached an exit 
agreement with 
former finance 
chief Richard 
Collins. She didn’t 
know that this new 
process – which, 
I reiterate, is the 
appropriate one – applied in his case. 
That’s it. That’s her complaint.”

Last month Slattery wrote three articles 
in five days about “Ní Raghallaigh’s absurd 
demise” and how Martin risked being “hoisted 
by [sic] her own petard”. Laura’s most 
telling and interesting article consisted of a 
series of quotes from “Labour Law experts”, 
who stated that exit payments including 
confidentiality clauses were the “norm” and 
that such clauses in RTÉ’s agreements with 
senior staff were “bog standard”. 

Laura did not need to seek expert opinion 
about golden handshakes – sorry, exit 
payments – and confidentiality clauses when 

investigating this ‘bog standard’ business 
practice. Indeed, her employer, Irish Times 
DAC, negotiated substantial agreements 
totalling €1.15m with two employees – then 
editor Paul O’Neill and group MD Paul 
Mulvaney – in late 2022. These deals emerged 
in September 2023, just as management were 
explaining to staff why their remuneration had 
to be cut (see The Phoenix 6/10/23). 

Unfortunately, when staff demanded a 
breakdown of the sums paid to O’Neill and 
Mulvaney, management said they were unable 
to oblige as Mulvaney’s ‘bog standard’ deal 
contained a confidentiality clause.

This came in the wake of the Ryan 
Tubridy/RTÉ scandal relating to the lack of 
transparency about financial payments, which 
the hard-working hacks at the newspaper had 
so assiduously recorded and investigated. It 
also provided the editor’s office with much 
fuel with which to drive a host of indignant 
columns about ethical precepts in public life. 

A RECENT SPECIAL by David McWilliams 
in the Irish Times Weekend Review told 
readers: “In Dún Laoghaire a battle for the 
heart and soul of the town is ongoing.” 

This is a reference to Dún Laoghaire-
Rathdown Council’s plan to re-direct cars 
away from the town centre and adjacent 
streets — “a sort of people before bonnet 
movement which repossesses public space 
for people, space that right now is occupied 
by giant SUV bonnets…”

“Living streets are safer streets,” warbled 
McWilliams as he explained how town 
centres clogged up with cars have been 
consigned to the 1970s along with Starsky 
and Hutch.

Goldhawk is well used to complaints 
from republicans, neutrality supporters and 
other malcontents being deprived of space 
on the IT letters page but was surprised to 
learn that it has declined to publish quite 
reasonable letters from more than one 
Kingstown resident. Is disagreeing with 
McWilliams never to be tolerated at the IT?

U2 WINS AWARD 
SHOCK!
ON THURSDAY March 7 U2 are to 
receive this year’s RTÉ Choice Music 
Prize for Classic Irish Album for their 
1991 album Achtung Baby, with the 
Vicar Street event being aired on 2FM.

The RTÉ publicity surrounding this 
Vegas-type event claims the record saw U2 
“reinvent themselves musically and assert the 
band as one of the world’s most popular”, 
“explore new musical territory” and so on. 
The judging panel argued that the album 
had captured “the spirit of change at both a 
personal as well as a societal level, when the 
Berlin wall came tumbling down and Ireland 
sensed a change in the air”. Yeah, man.

The panel was made up of Sinéad Crowley 
(Coimisiún na Meán), Michael Kealy (RTÉ 
TV), Maeve Quigley (Irish Daily Mail), Will 
Leahy (RTÉ Gold) and Paul Russell (2FM) 
as chair. While a statement from its members 
said the view of the record’s cultural impact 
and other qualities was unanimous, one feels 
sure that Russell’s wife, Lynsey Holmes 
– U2’s long-time publicity agent – was 
especially pleased at the award.

Siún Ní Raghallaigh

Ben Scallan



Celebrating Dublin 
Bay’s biosphere 
through sustainable 
practice and 
conservation of 
wildlife.

www.dublinport.ie


