
12  THE PHOENIX   JUNE 13, 2025

CONFLICTS AT  
DE PAPER(S)
CORK’S ATTACHMENT to ‘de paper’ 
may soon be realised literally as one of 
de two newspapers, the Irish Examiner 
and the Echo, could be facing extinction. 
That’s what some analysts believe is 
the agenda behind moves by the Irish 
Times’s owner to combine the news 
desks at both 
papers.

This comes just 
a few months after 
managing director 
Deirdre Veldon 
had to contend 
with some bolshie 
commentary from 
the Cork journalists 
about unflattering 
comparisons with 
the salaries of local 
litter wardens and 
themselves. 

A raft of similar complaints was also 
voiced when Dee wandered into the 
newsrooms of the two papers late last year, 
triggering further unflattering comparisons 
– this time between the MD and a certain 
Blueshirt politician who innocently wandered 
into a Kanturk shop at that time. 

A more recent source of discontent 
has been the 5% pay raise offer under 
consideration by the hacks, which again has 
seen an unfavourable comparison – this time 
with the 22% rise in inflation in the last five 
years.

The meeting last month was to announce 
and explain ‘Project Cork’, which centres 
on the merging of the two newspapers’ 
news desks – something that comes close 
to completing the ongoing merging of the 
newspapers. 

A measure of the new aggression by IT 
management was its response to the request 
by the hacks’ union – the National Union 
of Journalists (NUJ) – that the meeting be 

postponed. This was because the NUJ’s two 
senior representatives in Cork were both 
on assignment out of the office that day. 
‘Niet’ was the response to this outrageous 
request. A similarly negative answer came 
back from Dee when the union asked if it 
would be possible for NUJ officers to access 
the meeting remotely, setting the scene for a 
sullen meeting between Veldon and the staff 
in Cork.

There was more unsettling info when 
the hacks were informed that the merging 
of the two news desks would result in that 
delightfully crafted management euphemism, 
namely “voluntary partings” of journalists. 
How many, Veldon and her accompanying 
finance officers, would not say. Nor would 
they say if compulsory ‘partings’ would 
follow, although they were “not on the table” 
at present.

When questions like these were raised, 
Dee called on her head of finance, Mikey 
Sheehan – formerly a member of management 
at the Cork newspapers – and he effectively 
told his former charges that the company’s 
financial problems were in Cork, not at the 
IT. This, he explained, meant that the ‘real 
capital’s’ newspapers would have to bear the 
brunt of cuts coming down the line. 

Further evidence of the IT’s future 
intentions comes with the decision of the 
Examiner’s editor, Tom Fitzpatrick, to exit 
from the scene. This is despite Fitzpatrick 
being offered the job of editing the two 
newspapers (itself an indication of a future 
single entity). 

Underlying the growing belief that the 
Echo will be sacrificed in the short to medium 
term is what the Cork journalists and NUJ 
members believe is the IT’s unwillingness to 
be open about its plans and how the scantiest 
information has to be prised from them with 
a crow bar. 

‘IRISH TIMES’ CRIES 
HALT IN GAZA
AMONG THOSE scrambling to get 
onside with the increasing revulsion at 
the slaughter in Gaza is the Irish Times, 
which recently editorialised against 
Israel’s now openly genocidal attacks on 
Palestinians.

Perhaps anxious to disassociate the 
newspaper from the slander that Irish people 
and Palestinian supporters are antisemitic, 
the leader writer graciously allowed that not 
“all protests are driven by hatred of Jews”, as 
claimed by some. 

The author, however, did argue that 
“antisemitism can be found among some 
elements of the anti-war movement” as 
“violent attacks in the US have shown”. But, 
overall, the editorial was critical of the horror 
and suffering inflicted by Israel.

These remarks – spurred by critical 
gestures and even actions by some of Israel’s 
western allies recently – are some distance 
from the Israeli depiction of Ireland as a 
country rampant with antisemitism. But 
that is a picture the IT has promoted with 
its opinion columns and reports of alleged 
antisemitism in Ireland in the last 12 months 
or so.

Just a week before the editorial was 
published, the IT gave space to Oliver Sears 
– the Dublin-based art gallery owner and 
founder of Holocaust Awareness Ireland – to 
pen the latest of 15 articles, usually defending 
Israeli policy, commissioned by a generous 
IT in recent years. Sears constantly refers to 
his family’s Holocaust background as part of 
his polemic against critics of Israel.

But as a member of the Jews for Palestine 
group, Dr David 
Landy, puts it, 
Sears is “not above 
using his own 
pedigree to criticise 
the arguments of 
those who disagree 
with Israeli policy 
in Gaza” (see The 
Phoenix 10/1/25).

Sears has also 
decried using even 
the term ‘boycott’, 
never mind an 
actual economic 
and cultural boycott of Israel. He argues: 
“For Jews, the very term ‘cultural boycott’ 
cannot be separated from the discrimination 
by the Nazi regime from 1933 that led to 
book burning, the Nuremburg Laws and 
the illegality of every aspect of Jewish life, 
including and especially life itself.” 

In his latest IT column, Sears condemns 
the recent “demonising [of] Israelis, 
Zionism and Jews” and tells the readers 
that “I have warned about the global rise of 
antisemitism”. 

While Sears also condemns Israel using 
starvation as “monstrous”, he singles out 
the “regimes in Israel, Gaza, Iran and 
surrounding countries” (all Arabs, of course) 
as collective villains of the violence. But 
he reserves most of his condemnation and 
demands for Hamas in a lengthy article 
penned just eight days before the editorial 
revising the newspaper’s line on Gaza and 
rejecting the antisemitic argument.

That Sears has been given the freedom of 
the IT’s opinion columns to spread his pro-
Israeli line, with the newspaper invariably 
advising readers of his pedigree each time, is 
one thing. But the Jews for Palestine group 
has sent many letters to the newspaper, with 
only two – written by individual members, 
not the group – being published since the war 
in Gaza began in October 2023. 

During the same period, the Jewish 
group has requested several times that the IT 
publish opinion pieces from it, some written 
by TCD academic Landy. Not one has been 
published.

Why has the newspaper favoured so 
blatantly one Jewish voice over another group 
of Jewish voices?

Oliver Sears

Deirdre Veldon




